Se filmen
Introduktion til filmen
Introduktion til filmen
Da Lisbeth kontakter sin stedfar for første gang, siden de seksuelle overgreb fandt sted, er hun i første omgang skræmt og bange for at kontakte sin krænker.
Da Lisbeth kontakter sin stedfar for første gang, siden de seksuelle overgreb fandt sted, er hun i første omgang skræmt og bange for at kontakte sin krænker.
Refleksioner
- Hvad er din/jeres umiddelbare reaktion efter filmen – er der noget du/I undrer dig/jer over, var der noget særligt, der greb dig/jer? – Fortæl …
- Hvad tænker du/I om Lisbeths reaktioner før, under og efter mødet?
- Hvorfor tror du/I, at Lisbeth taber modet til at møde sin krænker, så snart hun ser øksen i huggeblokken i haven?
- Hvilken betydning tror du/I stedfarens handlinger i Lisbeths barndom haft for Lisbeth som voksen?
- Hvordan kan det være, at Lisbeth sidder og taler stille og roligt og næsten helt almindeligt med sin tidligere stedfar?
- Hvorfor tror du/I, at Lisbeth ikke konfronterer ham direkte med alle sine forfærdelige oplevelser?
- Hvilke kræfter holder hende tilbage?
- Hvad betyder begrebet tilknytning (at være knyttet til en person) i Lisbeths situation?
- Hvordan kan det være relevant at tale om tilknytning i Lisbeths relation til sin stedfar?
- Hvis ja – hvordan ser du/I på Lisbeths tilknytning? Hvad består tilknytningen i? Hvad er tegnene i filmen på tilknytningen?
- Hvilken indflydelse eller betydning har denne tilknytning for Lisbeth?
- Hvilken betydning kan dette møde med stedfaren have haft for Lisbeth?
- Hvilke andre spørgsmål eller tanker vækker filmen?
Tab af kærlighed
Tab af kærlighed
Lisbeth Zornig Andersen:
Lisbeth Zornig Andersen:
Jeg kan jo næsten ikke huske tiden med min egen far – min stedfar var min far. Når et barn er sammen med en voksen, fra barnet er 3-12 år, vil barnet knytte sig til den voksne. Det var ikke alt, der var dårligt. Man kan ikke skære 3-12 år ud af sin hukommelse – så ville jeg jo ingen barndom have tilbage. Jeg kender en anden pige, der var blevet krænket hele sin barndom af sin far. Hun savner sin far i dag. Pludselig er far væk – hun var hans øjesten. Hun mangler kærligheden. Det handler om tab af kærlighed.
Refleksioner
- Forsøg at forklare med dine/jeres egne ord, hvad det er Lisbeth mener med de ting, hun fortæller om her.
- Hvad tænker du om: ”Min stedfar var min far”, ”det var ikke alt, der var dårligt” og ”tab af kærlighed”?
- Hvad betyder ”tab af kærlighed” set med dine/jeres øjne?
- Giver det dig/jer ny viden om et barns tilknytning til krænker? Hvis ja, fortæl …
- Når det ikke var alt, der var dårligt, var der noget, der var godt. Hvad kunne det være, hvis du/I tænker på din/jeres egen hverdag med jeres forældre eller andre, da I fx var mindre?
- Hvad kunne gode ting at gøre for børn og unge, der er ramt af ”tab af kærlighed”, være? – Som kammerat, som lærer eller pædagog, som socialrådgiver, andre?
Opsamling af erfaringer
Opsamling af erfaringer
Refleksioner
- Nu da du/I har set filmene og fået et større indblik i Lisbeths liv og de vilkår, hun er vokset op under – hvad er så dine/jeres eftertanker?
- Der kan være mange bud på, hvem og hvordan man skulle have grebet ind, fx faren, Grethe, kommunen, andre … Hvem synes du/I skulle have grebet ind?
- Hvilke erfaringer og ny viden synes du/I, at du/I har fået undervejs?
- Er der noget, som du eller I får særlig lyst til at gøre efter at have fået disse erfaringer og denne nye viden?
- Er der andre ting, du/I kunne tænke jer at sige eller drøfte som afrunding?